Kick-Off Event am 14.12.2021 vom Kompetenzzentrum "Language&Medicine Zurich" - neu online

Das neu gegründete, interdisziplinäre Kompetenzzentrum Language&Medicine Zurich lädt interessierte Forschende, Kliniker:innen und Studierende herzlich zum Kick-Off Event am 14.12.2021 (16:00 - 18:15 Uhr, online via Zoom) ein.

The newly founded, interdisciplinary competence centre Language&Medicine Zurich invites interested researchers, clinicians and students to its kick-off event on December 14th (16:00 - 18.15hrs, online via zoom).

Durch das neu gegründete Kompetenzzentrum Language&Medicine Zurich ist an der UZH ein Ort für die interdisziplinären Forschungskollaborationen zwischen Medizin und Linguistik geschaffen worden. Das Zentrum ermöglicht die Entfaltung des enormen Potenzials, das die Überwindung disziplinärer, methodischer und paradigmatischer Grenzen im Bereich Sprache&Medizin in sich birgt.

Die Vision des Zentrums beinhaltet sowohl die Generierung theoretischer  Erkenntnisse über das Funktionieren von Sprache, Sprechen, Hören und Kommunikation, als auch die Schaffung innovativer Anwendungsmöglichkeiten zur Verbesserung der individuellen und öffentlichen Gesundheit.

Wir laden Sie herzlich ein, am Kick-Off Event die innovativen Forschungsaktivitäten des Zentrums kennenzulernen und einen Einblick in die faszinierenden Möglichkeiten zu erhalten, die sich bei der Begegnung von Linguistik und Medizin auftun.

16:00Uhr

Begrüssung & Grusswort: Prof. Dr. Katharina Michaelowa; Dekanin Philosophische Fakultät UZH

16:10Uhr

Das Kompetenzzentrum Language&Medicine Zurich: Projekt Spotlights

16:45Uhr

Keynote Lectures mit anschliessender Diskussion:

Prof. em. Dr. phil. Elisabeth Gülich; Bielefeld & Freiburg i.Br.

Prof. Dr. med. Markus Gugatschka; Graz

18.05Uhr

Schlusswort: Prof. Dr. Beatrice Beck Schimmer; Direktorin Universitäre Medizin Zürich

The newly founded competence centre Language&Medicine Zurich creates a space for interdisciplinary research collaborations between medicine and linguistics at the UZH. The centre enables to unlock the enormous potential that arises when disciplinary, methodological and paradigmatic boundaries in the field of Language&Medicine are crossed.

Its vision is to generate theoretical insights into the functioning of language, speech, hearing and communication as well as concrete applications and training programmes that improve individual and public health.

We cordially invite you to join us at the centre’s kick-off to learn about its innovative research projects and get insights into the fascinating possibilities for research and clinical application that arise at the intersection of linguistics and medicine.

16:00hrs

Opening & Greetings: Prof. Dr. Katharina Michaelowa; Dean Faculty of Arts and Humanities UZH

16:10hrs

The Competence Centre Language&Medicine Zurich: Project Spotlights

16:45hrs

Keynote Lectures followed by discussion:

Prof. em. Dr. phil. Elisabeth Gülich; Bielefeld & Freiburg i.Br.

Prof. Dr. med. Markus Gugatschka; Graz

18:05hrs